0294 300 010 Navigation
  1. WBV Willibrordus
  2. Ik huur
  3. Geldzaken
  4. Servicekosten & stookkosten
  5. Servicekosten

Servicekosten

U betaalt servicekosten voor zaken die wij voor het hele portiek of woongebouw regelen. Bijvoorbeeld:

  • schoonmaak van de algemene ruimten 
  • de glasverzekering 
  • wijkbeheer 

Is er in uw woongebouw een centrale verwarmingsketel? Dan horen de stookkosten ook bij uw servicekosten.

Ieder jaar ontvangt u een overzicht van de verbruikte servicekosten. Dit heet de eindafrekening. Hierop staat wat u al heeft betaald (voorschot) en wat de echte kosten waren.

Zo berekenen we uw voorschot voor de servicekosten

Uw huurprijs bestaat uit:

  • kale huur die u betaalt voor het gebruik van uw woning 
  • en uit servicekosten 

Servicekosten betaalt u voor services die wij leveren, zoals schoonmaak van de algemene ruimten en de glasverzekering.

Ruime schatting van verwachte kosten

We maken een ruime schatting van de kosten die we verwachten binnen uw woongebouw. Daarna bepalen we welk bedrag u betaalt als voorschot. Als achteraf blijkt dat u meer 

 

Veelgestelde vragen

Geldzaken

  • Neem contact met ons op via ons contactformulier. We bespreken uw afrekening en daarna kijken we naar een oplossing.

    Omschrijf zo duidelijk mogelijk wat er volgens u niet goed is. Wij zoeken uw gegevens erbij en nemen binnen vijf werkdagen contact met u op.

  • Wilt u de afrekening bekijken? Deze sturen wij naar u toe voor 1 juli. Op de afrekening kunt u zien wat uw voorschot is geweest en wat u heeft verbruikt.

    • Servicekosten waarvoor u een bedrag als voorschot betaalt. Dit bedrag berekenen we door de kosten die we verwachten in te schatten. Aan het einde van het jaar kijken we wat de echte kosten waren en verrekenen we dat met u.
    • Servicekosten waarvoor de kosten vaststaan. Van deze kosten maken wij geen eindafrekening. Voorbeelden van deze kosten zijn: het onderhoudscontract, de glasverzekering, elektra voor een scootmobiel en zonnepanelen. 
  • Alleen met toestemming van de huurders kunnen we nieuwe services toevoegen of een geleverde service veranderen. Minimaal 70% van de huurders in het woongebouw of complex moet het met de wijziging eens zijn. We kunnen wel voorschotbedragen aanpassen zonder toestemming. Dat doen wij als we verwachten dat kosten hoger of lager zullen zijn.

  • U betaalt servicekosten voor zaken die wij voor het hele portiek of woongebouw regelen. Zoals de schoonmaak. Is er in uw woongebouw een centrale verwarmingsketel? Dan horen de stookkosten ook bij uw servicekosten.

  • Het bedrag dat u moet bijbetalen wordt niet automatisch van uw rekening afgeschreven. U moet het bedrag zelf naar ons overmaken. Ons rekeningnummer is: NL49 BNGH 0285 1850 98. Zet uw adres (straat, huisnummer) in de toelichting.

  • Moet u een bedrag bijbetalen, maar kunt u dat nu niet? Dan kunt u een betalingsregeling met ons afspreken. Zo kunt u het bedrag in delen of op een later moment in één keer betalen.

  • Nadat u de brief met de rekening van de servicekosten heeft ontvangen, maken we het bedrag binnen 30 dagen naar u over.

  • U ontvangt de rekening van de servicekosten voor 1 juli, tegelijk met alle andere huurders. En dus niet direct bij het inleveren van uw sleutels. Vergeet dus niet om uw nieuwe adres aan ons door te geven.

    Moet ik voor het hele jaar betalen?

    We kijken bij het afrekenen naar de periode dat u de woning huurde. Huurde u bijvoorbeeld van 1 januari tot en met 31 maart? Dan gaat de afrekening alleen over die maanden.

  • Het bedrag dat u betaalde als voorschot was een schatting van de echte kosten. Om de kosten goed in te schatten, kijken we naar de kosten van vorige jaren. Helaas kan het gebeuren dat de echte kosten toch hoger uitvallen dan we hadden verwacht.

  • Uw wijkbeheerder helpt u graag verder. U kunt de wijkbeheerder een mail sturen via info@wbv-willibrordus.nl.

  • We berekenen de eindafrekening servicekosten over de periode 1 januari tot en met 31 december. Bent u tijdens het jaar verhuisd? Dan kijken we alleen naar de periode dat u de woning huurde. Huurde u bijvoorbeeld tot 1 maart, dan berekenen we de servicekosten over de periode 1 januari tot en met 28 februari.

  • Laat via ons contactformulier weten dat u uw rekeningnummer wilt aanpassen. Dan nemen wij hierover contact met u op.

  • De hoogte van de kosten voor stroomverbruik in de algemene ruimten hangt af van wat er allemaal is aangesloten. Zoals een lift, galerijverlichting of verlichting in de bergingen. Hoe meer er is aangesloten, hoe hoger het stroomverbruik, en dus de kosten.